2012. december 1., szombat

Vietnam

Hol is tartottam? Szépen csurgunk hazafelé. Sydney, Kuala Lumpur átszállás céllal, és  egy  hét Vietnám. Kuala Lupmurra még visszatérek a Malajziás bejegyzésemben, ami csak hetek kérdése... :)
Szóval Vietnam. Az őszintét megvallva egyetlenegy oka volt annak hogy ezt az országot választottuk: olcsó LOT (Lengyel Nemzeti Légitársaság) Hanoi-Varsó járat. Ez volt az első jegy amit megvettünk, és ehhez igazítottuk a többi járatot. Azért volt egy kis kavarás mert időközben megszűnt a Hanoi-Varsó járat, ami végül Peking-Varsó útvonallá avanzsált. Így sikerült Pekingben is eltöltenünk pár napot.
Vietnamról nem sokat tudtunk. Csak annyit amennyit hall róla az ember (háború, a papucs, Ho Chi Minh, kommunizmus). Meg persze sok téves sztereotípia, amit azért az egy hetes kirándulás szerencsére megváltoztatott. Vietnam egy szenzációs ország (turistaként kirándulni). Közel sem tűnik annyira nyomorultnak, és szegénynek, veszélyesnek mint amilyennek szerintem sokan (tévesen) elképzeljük. Szerencsére nem lepik el az utazók, és még olyan érintetlen (turisztikai értelemben). Mi abszolút pozitívan csalódtunk benne. Mindenkinek csak ajánlani tudom, akinek kicsit is elege van a sablonos turisztikai helyekből. Az emberek barátságosak, kedvesek, segítőkészek- angolul persze nem tudnak- és boldognak tűnnek. Valahogy az a belülről áradó boldogság, nem tudom, megfoghatatlan volt, de valahogy azt éreztük, hogy olyan  felszabadultak. Lehet téves, vagy csak a városokban ahol jártunk igaz ez, de mindenesetre ez nagyon meglepett. Vagy csak a finom olcsó sör teszi, ki tudja? A kommunizmus él, létezik, érezhető mindenhol, de mintha az emberek tojnának rá, élik a mindennapjaikat, mennek a piacra, boltba, étterembe, kávézóba, sörözőbe, ide-oda.
Felkészültünk a legdurvább át...aszásokra, mert az óvatlan, naiv turistákat átverő hiénákkal vigyázni kell, de ez igaz a Budapest Keleti Pályaudvaron, vagy a Liszt Ferenc Reptéren is. Abszolút nem volt semmi, ébernek kell ugyan lenni, de csak annyira mint mindenhol máshol amikor az ember kirándul.  Itt megjegyzem hogy egyetlen egy taxis  (ugyanis olcsósága, és kényelmessége miatt sokat igénybe vettük) nem vert át minket, mindig bekapcsolt óra alapján, vagy az előre megállapodott összeg szerint fizettünk. Vonatoztunk, és távolsági buszoztunk is, és azok is meglepően tiszták, pontosak, és kulturáltak voltak. A szállásaink úgyszintén. És mindez megfizethető áron. Nem tudom lehet elfogult vagyok, és csak szépet és jókat írok, de tényleg a higiénia nem megléte, vagy csak nagyon halvány jelenléte okozott némi problémát. Magyarul sok sok kurva koszos étterem, meg kifőzde, és piac, és miegymás azért megkívánja az erős gyomrot, de védőoltások hiányában semmi ilyen helyről nem ettünk. Meg a fene akarta kockáztatni a 1,5 éve várt hazautunkat, és az esküvőnket egy kis hastífusszal! :)
Ide linkelek egy komoly utazó páros blogbejegyzését Vietnamról, mert szerencsére ők már összegyűjtötték az összes érdekes információt az országról:   http://kk.blog.hu/2008/04/29/erdekes_adatok_vietnamrol
Óh most látom az én gépemen nincsenek meg a képek. A facebookra töltöttem fel párat, majd ide is, ha Gábor hazaért. Elnézést ezért a bakiért. Nem akartam külön történelmi kisokost ide írni. 1. akit érdekel az úgyis megnézi 2. halál uncsi, 3. ha kép alá írok pár gondolatot úgy nem olyan száraz a beszámoló.
Akkor december 5-e után kiegészítem ezt a bejegyzést, ígérem. Aki pedig nem tud addig várni, nézze meg a facebookos képeket.

És akkor jöjjenek a képek! Végre sikerült kiválogatnom őket. Lehet kicsit sok lesz, de annyi jó fotó van, sajnálnám nem megmutatni őket.
Elsőként jöjjön My Son (nem, nem az "én fiam", véletlen egybeesés hogy angolul is van értelme... :))

A templomokat az időszámítás szerinti 4. és 14. század között az egykori Champa Királyság  uralkodói építtették és Siva istennek szentelték.1999-ben az UNESCO kulturális világörökségi listájára.

A 2. és 3. századtól alakult ki Vietnam partjainál a Cham-kultúra. Kultúrájára az erős indiai hatás jellemző, ami különösen a hindu hit átvételében (Siva hindu isten tisztelete) és a művészetben nyilvánul meg. A 4. és 14. század között a völgy, ahol My Son található, vallási szertartások helyszíne volt az uralkodó Champa-dinasztia királyai számára. Akkoriban a terület több mint 70 templomnak adott helyet és számos síroszlopon történelmileg fontos szanszkrit és cham feliratok voltak.

1969-ben a vietnami háború során amerikai repülők bombázták a területet: szétrombolták a 24 méter magas, oroszlán és elefánt szobrokkal díszített központi főépület tornyát és súlyos károkat okoztak a 20. század elején a École française d'Extrême-Orient régészei által feljegyzett hetven templom közül ötvenben. Az épületek újjáépítése különösen nehéz, mivel a chamok fuga nélküli építkezési módját még nem sikerült reprodukálni.

Még aznap délután haladtunk tovább Hoi An városába.

Másnap Hue-t jártuk körbe

Majd másnap repültünk Haipongba ahonnan busszal jutottunk ki a Halong Öbölbe induló 2 napos hajókázásunk indulási helyéhez.

Két napos hánykolódás után indultunk utolsó állomásunkra a fővárosba:Hanoiba

És végezetül két kép, valamint egy viedó:

Ha valaki a végére ért, láthatja hogy nincs még befejezve a bejegyzés. Most indulnom kell dolgozni, de napokon belül megleszek vele.